איך הם עושים את זה? הדוקטורנטים שמצליחים לנהל קריירה ומשפחה בלי לטבוע במחקר

מכירים את הדוקטורנטים האלה שמסתכלים עליהם מהצד ופשוט לא מבינים איך זה אפשרי? הם מבלים עם הילדים, עובדים, יוצאים עם חברים, מטפחים תחביבים, מטיילים בחו"ל – ובכל זאת מתקדמים בכתיבת הדוקטורט בקצב מפתיע. לא רק שהם לא קורסים תחת העומס, הם אפילו נראים רגועים. לפעמים זה ממש מרגיש כאילו הדוקטורט כותב את עצמו. וזה משאיר שאלה אחת פתוחה ומעצבנת במיוחד: איך הם עושים את זה?

המיתוס: דוקטורט שכותב את עצמו

ככל שמתבוננים בהם יותר, כך גובר הרושם שיש פה משהו לא רגיל. הם לא מתלוננים על לילות לבנים מול המחשב, לא משתפים בקבוצות פייסבוק של דוקטורנטים על משברים עם המנחה, ולא מבקשים עצות על איך להתמודד עם הערות אכזריות על פרקים. בזמן שרוב הדוקטורנטים מתמודדים עם תחושת עומס תמידית ותחושת בדידות מחקרית, הם דווקא נראים משוחררים, אפילו נהנים מהתהליך. ולרגע מתגנבת המחשבה שאולי זה פשוט קל להם. אולי הם מהסוג הזה של האנשים שמספיקים הכול בלי מאמץ, שמצליחים לעשות דוקטורט כמו אחרים מכינים סנדוויץ'.

התחושה הזו יוצרת מיתוס – מין אגדה מודרנית על דוקטורנטים שכותבים תוך כדי תנועה, בדרך לעבודה או בהפסקת צהריים, בלי להזיע יותר מדי. אבל זה רק מיתוס. במציאות, הפתרון שלהם אפילו יותר טוב מזה.

המציאות: הם לא לבד – יש להם עזרה מקצועית

בפועל, הדוקטורט לא כותב את עצמו – אבל הם גם לא כותבים אותו לגמרי לבד. הסוד הגדול, זה שלא מדברים עליו כמעט, הוא שהם בחרו להיעזר בגורמים מקצועיים. לא, לא מדובר בהעתקה או בהפרת כללים, אלא בשירותי כתיבה וליווי אקדמי שמספקים תמיכה אמיתית בתהליך: ניסוח, עריכה, תיקונים, סידור ביבליוגרפיה, תרגום, ואפילו הכנת מצגות להצגה מול המנחה או הקהל האקדמי. אתרים כמו Doctorant.co.il מציעים שירותים לדוקטורטים שמכסים כמעט את כל הצרכים האקדמיים של דוקטורנט, החל משלב הצהרת הכוונות ותכנון המחקר, ועד התיקונים האחרונים של הדיסרטציה.

במקום לשקוע בשעות של ניסוח חוזר לפרק שכבר איבדו בו עניין או להתמודד לבד עם שפה אקדמית נוקשה, הם מעבירים את החלקים האלה לידיים מקצועיות. צוותים שמתמחים בכתיבה אקדמית עוזרים להם לדייק את מה שהם רוצים לומר, להציג את הטענות שלהם בצורה ברורה, ולהתמודד עם דרישות פורמליות שהיו גוזלות מהם זמן, אנרגיה וסבלנות. חלקם מקבלים ליווי צמוד כבר משלב הצעת המחקר, ואחרים נכנסים לתמונה דווקא כשהם מרגישים תקועים – אבל המשותף לכולם הוא ההבנה שלא חייבים לעשות את כל זה לבד.

למה זו לא רמאות, אלא אסטרטגיה נבונה

הרעיון שהחוקר צריך לכתוב כל מילה בעצמו הוא תפיסה מיושנת, ולא תמיד רלוונטית לעולם האקדמי של היום. כשדוקטורנט נעזר באנשי מקצוע לצורך עריכה, ניסוח או הכנת חומרים נלווים – הוא לא מוותר על המחקר, אלא פשוט בוחר לנהל אותו. במקום להיות "העובד השחור" של הפרויקט, הוא לוקח על עצמו את תפקיד המנהל: זה שמכוון את הרעיונות, מקבל החלטות, מפקח על התהליך ודואג שהחזון שלו יתממש.

ניהול של מחקר הוא מיומנות בפני עצמה – וזה כולל גם את היכולת להאציל סמכויות, לזהות מה כדאי לעשות לבד ומה אפשר ורצוי להוציא החוצה. כמו יזם שמוביל סטארטאפ, גם דוקטורנט שמנהל את המחקר שלו נדרש לחשיבה מערכתית, קבלת החלטות תחת לחץ, עמידה בזמנים, ויכולת לשלב בין יצירתיות לביצוע.

בסופו של דבר, מי שהגה את הרעיון, בנה את המתודולוגיה, עיבד את הנתונים והוביל את תהליך המחקר – הוא זה שחתום על הדוקטורט. גם אם הוא לא ניסח בעצמו כל פסקה, הקרדיט שמגיע לו הוא לא פחות – ואולי אפילו יותר – מזה של מי שעשה הכול לבד אך התקשה לראות את התמונה הרחבה.

היתרונות שמעטים מדברים עליהם

השימוש בשירותי ליווי אקדמי לא רק חוסך זמן – הוא משנה את כל חוויית הדוקטורט. במקום לחיות בתחושת מרדף תמידית אחרי דדליינים, הדוקטורנטים שמנהלים את המחקר שלהם בצורה חכמה מצליחים לשמור על יציבות, בהירות מנטלית, ואפילו על תחושת שליטה. הם לא נגררים אחרי הגרסאות או מתקנים ברגע האחרון בלחץ – הם מובילים את התהליך, מתכננים קדימה, ומשאירים לעצמם זמן לחשוב באמת על מה שהם כותבים.

יתרון נוסף, שלא מדברים עליו מספיק, הוא שיתוף הפעולה. העבודה עם גורם מקצועי מצריכה להסביר את הרעיונות, לחדד מטרות, ולהתנסח באופן מדויק – תהליך שלא פעם עוזר להבין טוב יותר את מהות המחקר עצמו. עבור רבים, זה כמו לעבוד עם עורך או מנטור שדוחף את העבודה קדימה ומאתגר לחשוב לעומק.

ולא פחות חשוב – זה מאפשר לחיות. פשוט לחיות. לצאת מהעולם הסגור של הדוקטורט, לטפח מערכות יחסים, להישאר נוכחים כהורים, כבני זוג, כחברים. לא מעט דוקטורנטים שוויתרו על המאבק לכתוב הכול לבד מדווחים בדיעבד שזה מה שאפשר להם להישאר בריאים – נפשית, פיזית ואקדמית – ולסיים את התואר מבלי לשנוא את התחום שבגללו התחילו אותו.

סיכום – לא סוד, אלא כלי

אז איך הם עושים את זה? איך הם מספיקים גם לעבוד, גם לגדל ילדים, גם לטייל, גם לבלות – ובמקביל להגיש פרקים בזמן ולקבל עליהם מחמאות? הם פשוט בחרו לא לעשות את זה לבד. במקום להילחם על כל מילה, הם בחרו לנהל את המחקר שלהם כמו פרויקט רציני – עם תכנון, חלוקת משימות, ומיקוד במה שדורש את היכולות הייחודיות שלהם. את כל השאר הם השאירו למי שמתמחה בזה.

הם לא גילו קיצור דרך – הם גילו כלי. שירותי ליווי אקדמי הם לא טריק, אלא פתרון לגיטימי שמאפשר לחוקרים לקחת שליטה על התהליך, בלי לשקוע בפרטים טכניים שמרחיקים אותם מהמטרה האמיתית. הם היזמים של המחקר שלהם – והם יודעים לנהל אותו עד השורה האחרונה.

הבשורה? גם אתם יכולים. לא צריך לבחור בין חיים לדוקטורט. אפשר גם וגם – אם רק מפסיקים לחשוב שחייבים לעשות הכול לבד.

איזה סוג דוקטורנט/ית אתה?

שיתוף מאמר:
חיפוש