זה לא סוד שיותר ויותר מרצים ומתרגלים בעוד ועוד אוניברסיטאות ומכללות משתמשים יותר ויותר בתוכנות לבדיקת מקוריות וזיהוי העתקות בעת בדיקת העבודות. אם בעבר היו משתמשים בתוכנות כאלה רק כשיש חשד להעתקה, או רק במוסדות אקדמיים מסויימים, היום כמעט כל מרצה כמעט בכל האוניברסיטאות והמכללות משתמש בתוכנה זו או אחרת לזיהוי העתקות, אפילו אם אין חשד להעתקה. מצד אחד, נשמע הגיוני שהמוסדות האקדמיים ינסו לוודא שהעבודות מקוריות ואכן נכתבו על ידי הסטודנט שהגיש אותן. מצד שני, המרצים לא תמיד יודעים להשתמש נכון בתוכנות הללו, ובמיוחד, לא תמיד יודעים לקרוא נכון את התוצאות. כך מספר ע. מרחובות, סטודנט באחת האוניברסיטאות הגדולות:
כתבתי את העבודה לגמרי בעצמי. רק אני וחומר הלימוד. אני יודע שיש סטודנטים אחרים שקונים עבודות ואין לי בעיה עם זה, אבל את העבודה הזאת כתבתי בעצמי בלי שום עזרה. הגשתי את העבודה וקיוויתי לקבל ציון, אבל במקום ציון קיבלתי הודעה שהעבודה 75% מועתקת ושהיא נפסלה. ניסיתי להסביר למרצה שכתבתי את העבודה בעצמי ושאין מצב שהיא מועתקת, אבל הוא לא היה מוכן להקשיב. מה שהתוכנה אמרה מבחינתו היה דברי אלוהים חיים ולא עזר שום דבר.
הוא דרש שאגיש עבודה מקורית תוך 48 שעות או שייפסל לי הקורס. ואני שידעתי שהעבודה הייתה מקורית לגמרי הבנתי שאין לי מה לעשות, גם אם אכתוב את העבודה מחדש, יש סיכוי ששוב התוכנה תחליט שהיא מועתקת, אז למה להתאמץ?
מה עשית בסוף?
בסוף ויתרתי על הקורס, עשיתי קורס אחר במקומו. לא היה לי מה לעשות. אז עוד לא הבנתי מה הייתה הבעיה בכלל. אבל אחרי זה דיברתי עם חבר שהסביר לי: זה קורס שבמשך שנים השאלות הן אותן שאלות, וכל מאות התלמידים שעושים את הקורס משיבים על אותן שאלות. מספיק שמשפט אחד שלי יצא דומה למשפט של סטודנט משנה שעברה, משפט אחר יצא דומה למשפט של סטודנטית מלפני שנתיים וכך הלאה, התוכנה מסכמת את הכל ויוצא 75%, ונראה כאילו העבודה מועתקת. המרצה לא טורח להסתכל על התוצאות ולראות שזה מקרי. לא מסבירים להם את זה, וגם אם היו מסבירים ספק אם הם היו טורחים בכלל לבדוק. מבחינתם העתקתי את העבודה וצריך לפסול לי את הקורס.
אם היו לי אז את הכלים שיש היום לבדיקה של מקוריות, המצב שלי היה נראה לגמרי אחרת.
כללי המשחק השתנו כאתר בשם Analysis4U השיק כלי לבדיקת מקוריות של עבודות שנגיש גם לסטודנטים. כיום סטודנטים יכולים לבדוק לפני הגשת העבודות האם העבודות מועתקות מהאינטרנט, וכך לחסוך לעצמם אי נעימויות כשהמרצים יגלו שחלקים מהעבודה מועתקים, אפילו שהם עצמם לא היו מודעים לכך. כך מספרת נ. סטודנטית ממכללה אקדמית במרכז:
קניתי עבודה מכותב עבודות. הכותב נראה לי אמין ובכל זאת בא לי הרעיון לבדוק את המקוריות שלה לפני ההגשה, רק ליתר ביטחון. בדקתי את העבודה במערכת בדיקת המקוריות של אנלייסיס פור יו וגיליתי ששתי פסקאות היו מועתקות. היופי בכלי של אנלייסיס פור יו זה שזה נותן לא רק כמה אחוז מועתק, אלא גם מראה את הפסקאות הספציפיות שהועתקו ומאיפה. ראיתי שמה שהכותב שלי העתיק זה בעצם הגדרות של משתנים, וזה לגיטימי להעתיק את זה כי ההגדרות אמורות להישאר זהות. בכל זאת, לא סמכתי על המרצים שלי שיבינו את זה והחלטתי לשנות בכל זאת. קלי פשטות, שכתבתי את החלקים שיצאו מועתקים וכך קיבלתי עבודה מקורית לגמרי.
שימוש לא נכון או לא הגון בתוכנות לבדיקת העתקות על ידי מרצים באוניברסיטאות ובמכללות יכול לגרום לעוגמת נפש וגם להפסדים כספיים, למשל במקרה של פסילת קורס כמו שקרה לע'. בעבר לא היה לסטודנטים הרבה מה לעשות והם היו נתונים לגחמותיה של התוכנה ולנדיבות ליבם של המרצים. אך כיום הכוח חזר לידיים של הסטודנטים והם יכולים להימנע מראש ממראית עין של העתקות, על ידי שימוש בכלי לבדיקת מקוריות עבודות שנגיש לסטודנטים ועוצב במיוחד עבורם.
יש לכם שאלות נוספות לגבי בדיקות מקוריות של עבודות? פנו אלינו ונשתדל לעזור: