הסוד של הסופרים הישראלים שמצליחים להתפרנס ממכירות באמזון

שוק הספרים בישראל ובעולם כולו עובר שינויים דרסטיים בשנים האחרונות. עבור הצרכן הרוכש ספרים אחת לתקופה דרך אפליקציות, אתרים או בחנויות הפיזיות, השינוי פחות ניכר. אבל בקרב הסופרים, העורכים והוצאות הספרים מתקיים קרב אמיתי על תשומת הלב של הקהל, לצד דילמות מהותיות לגבי ההוצאה הגבוהה הכרוכה היום בהוצאת ספר בישראל.

יותר ויותר הוצאות ספרים שפעם היו משקיעות את כספן בתהליך ההוצאה לאור נאלצות לשנות את המודל. הן מחייבות את הסופר בתשלומים גבוהים על תהליך ההוצאה לאור, לעיתים בסכומים המגיעים לעשרות אלפי שקלים. סופר המעוניין לפרסם ספר באמזון או באתרים בחו"ל ורוצה להיעזר בהוצאות הספרים צריך להשקיע עוד סכומים גבוהים. סופרים ישראליים שכותבים בעברית ורוצים להרוויח מעבודתם – לא יכולים להסתמך רק על קהל היעד הישראלי. הם חייבים לדאוג לתרגום לאנגלית ולשיווק בשוק העולמי.

סופרים רבים כיום מעדיפים לוותר על ההוצאות הגבוהות שכרוכות בהוצאה לאור ולחפש אלטרנטיבות. שיטת ה"פרינט און דמנד" (POD), הדפסה לפי דרישה, שמציעה חברת אמזון מאפשרת להוזיל משמעותית את העלויות. הסופר מגשים את חלומו להוציא ספר ולפרסמו גם באנגלית – ויכול לעשות זאת מבלי להשקיע עשרות אלפי שקלים בתהליך, השקעה שלרוב אינו מחזירה את עצמה.

 

איך פועלת ההוצאה לאור דרך אמזון?

אמזון, שמוכרת מוצרים רבים לצד ספרים, היא למעשה חנות שמאגדת בתוכה גם יתרונות של הוצאה עצמאית לאור, שבה השיקול הכלכלי הוא של הסופר. כלומר הסופר יכול להוזיל עלויות ולהעלות ספר כקובץ דיגיטלי פשוט, מבלי לעבור את הלקטורים של הוצאות הספרים הקלאסיות.

לאמזון מועלים מדי שנה מיליוני ספרים וכותרים, הנמכרים במגוון שפות ובכל רחבי העולם. התפוצה הענקית מאפשרת לסופרים להגיע לקהל גדול מבלי להוציא הון תועפות על שיווק והפצה. בנוסף, אמזון מציעה לסופרים כלים שונים של פילוח קהל היעד, שיווק ממוקד והשתתפות בירידים ובפעילויות רבות, העוזרות לקדם את הספרים.

 

פרינט און דימנד – השיטה החדשה להוצאת ספרים

אמזון מציעה מסלול מהיר לפרסום, הפרסום עצמו לא עולה כסף. שיטת ה"פרינט און דימנד" עומדת בניגוד מוחלט לשיטה שהייתה מוכרת בארץ ובעולם, במסגרתה השקיעו הוצאות הספרים בהפקה והדפסת ספרים בכמויות גדולות וכך גם נבחרו הסופרים בהם הושקע הכסף מלכתחילה. סופרים שנאלצו להוציא ספר באופן עצמאי, נתקלו במחסום כשביקשו להפיק ולהדפיס ספרים בכמויות קטנות של מאות עותקים.

התוצאה הייתה שהסופרים השקיעו המון כסף בהדפסת כמויות גדולות ונותרו עם מלאי גדול של ספרים אך ללא קוראים. אמזון השכילה להבין שאפשר אחרת. הדאגה לעריכה, עיצוב ועימוד והכנת הקובץ לדפוס היא אמנם עדיין הוצאה כספית אך מדובר בהוצאות בסדר גודל של כמה מאות עד כמה אלפים בודדים של שקלים, ולא עשרות אלפים.

תרגום ספרותי מלא של ספר שלם לאנגלית הוא גם הוצאה גדולה, אך סופרים ישראלים רבים מצאו דרך לחסוך גם שם. הם קודם כל מבצעים תרגום ראשוני בעצמם או בעזרת גוגל טרנזלייט, ואז שולחים אותו לעריכה לשונית מקצועית באנגלית, לשם תיקון שגיאות ושיפור ניסוחים. בעוד שתרגום ספרותי לאנגלית יכול להגיע להוצאה של 30 ו-40 אלף שקלים, עריכה לשונית באנגלית של תרגום שכבר נעשה, בין אם בגוגל טרנסלייט או באופן עצמאי, יכולה להסתכם בכמה אלפים בודדים, בממוצע בין 450-800 שקלים לגיליון דפוס (המחושב לפי 24 אלף תווים במסמך מוקלד).

הסופרים מעלים את הספר המוכן לאמזון ומתחילים למכור אותו לקהל, כך מכוסה עלות העריכה שנחשבת מינימלית בהשוואה לסכומים אותם היו משקיעים סופרים שהוציאו ותרגמו ספרים בשיטה הישנה. אחד הסודות להצלחה כלכלית של סופרים הוא פשוט להמנע מהוצאות שלא בטוח שמכירות הספר – אפילו אם יחסית יצליח – אי פעם יכסו.

 

עלויות פרסום הספר באמזון – מאפשרות להגשים חלומות בכל שפה

מכיוון שאמזון מאפשרת שירות של מכירת קובץ אלקטרוני של הספר או הדפסה לפי דרישה, חוסך הסופר את העלויות המקדימות של הפקה ובעיקר הדפסה של הספר במספר עותקים רב. הרווח של אמזון משתנה לפי התוכנית אותה מגדיר הסופר המעוניין למכור באמזון, אך לרוב מרוויחה אמזון בממוצע כדולר על כל מכירה של ספר, כך במכירה של עד 40 עותקים בחודש. החברה מציעה גם תוכנית שנתית המבוססת על תשלום חודשי של כ-40 דולרים ועמלות על כל מכירה, המיועדת לסופרים המוכרים למעלה מ-40 עותקים בחודש.

ממוצע המחירים של ספר באמזון נע בין 9-12 דולרים בממוצע עבור קובץ דיגיטלי ו-15-20 דולרים לכל ספר מודפס, כך שהסופר יכול להחזיר את ההשקעה בהפקה או עריכה לשונית באנגלית במהירות יחסית ושומר על רווחים גבוהים למרות העמלות שגובה החברה על כל מכירה.

עלויות הפרסום ההוגנות שמציעה אמזון מאפשרות לסופרים רבים שלא היו מסוגלים לעמוד בהוצאות ההפקה של ספר בשיטה הישנה להגשים חלום ולפרסם את ספריהם, אפילו אם מדובר בסופר צעיר ולא מוכר. בנוסף, כאמור, הסופרים יכולים לתרגם את הספרים למגוון שפות שונות ולנצל את הפלטפורמה כדי להגיע לקהל רב הרבה יותר מאשר בארץ קטנה כמו ישראל, בה מספר הקוראים קטן.

 

הפקה והוצאת ספר בזירה בינלאומית – בנוחות המחשב בבית

אחד הכלים שמציעה אמזון לסופרים המעוניינים לחסוך בהוצאות ולהוציא את ספריהם באופן עצמאי ומחושב, הוא מנגנון ההפקה היושב בתוך מערכת Kindle השייכת לאמזון. המערכת המספקת מנגנון קריאה דרך המחשב, הטלפון או הטאבלט, כוללת גם ממשק נוח לעיצוב והפקת ספרים.

הסופר יכול לתרגם את הספר, להיעזר בשירותי עריכה לשונית באנגלית ומשם לעבור ישירות לשלב ההפקה כשהכל נעשה דרך האתר. בתוך הממשק אפשר למצוא כותרות לעיצוב הספר, הדרכות איך לכתוב תקציר לספר, העלאת קובץ PDF פשוט והקמת דף הרכישה של הספר על כל הפרטים הנכללים בו.

הממשק מדריך את הסופר שלב אחר שלב איך ליצור את הדף, לעלות את קובץ הספר ולהתחיל למכור אותו באופן מיידי, תוך שימוש בעזרי קידום אתרים כמו מילות מפתח, תיאורי מוצר ועוד.

באמצעות המנגנון החסכוני, השיטה המאפשרת הפקה זריזה ויעילה וההזדמנות להיחשף לקהל עצום של קוראים פוטנציאליים, יכולים גם סופרים ישראלים רבים להגשים חלום ולהוציא ספר באנגלית מבלי לנסוע לירידים, להיפגש עם הוצאות ספרים ברחבי העולם או להשקיע סכומי עתק בתרגום הספר.

 

זקוקים לעזרה בעריכה באנגלית? פנו אלינו:

    שיתוף מאמר:

    מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

    מעכשיו אתם יכולים לרכוש מאמרים 100% מקוריים

    מצויינים לקידום האתר שלכם